سود پرک، ماده ای جامد به شکل پرک شده و رنگ سفید است، برای اینکه اطلاعات لازم را درمورد سودپرک کسب کنید بهتر است ابتدا در مورد سود پرک چند نکته را بدانید. ما در این مقاله می خواهیم در مورد قیمت خرید و فروش عمده سود پرک یا کاستیک سودا ، سود سوزآور ، سدیم هیدروکسید اشاره کنیم، با ما در آکام افرینان همراه باشید.

 

سود پرک یا کاستیک سودا

 

آنچه در این مطلب گفته می شود :

سود پرک یا کاستیک سودا چیست؟

سدیم هیدروکسید چیست؟

 قیمت و خرید سود پرک به صورت عمده

برخی از ویژگی های سود پرک و هیدروکسید سدیم

کاربرد و مزایای سود پرک و هیدروکسید سدیم

بسته بندی سود پرک یا کاستیک سودا

کاربرد سود پرک در صنعت

کارخانه تولید سود پرک و سود مایع

روش تولید سود پرک

چگونه از سود سوزآور استفاده می کنید؟

اثرات مضر هیدروکسید سدیم چیست؟

 

سود پرک چیست؟ قیمت سود پرک کاستیک سودا

سود جامد پرک، هیدروکسید سدیم جامد، کاستیک سودا، سود کاستیک، سود کاستیک پرک، سود پرک، چرب گیر صنعتی، هیدروکسید سدیم و چربی گیر صنعتی نام های دیگر این محصول شیمیایی‌ است.

سود پرک ماده ای جامد و سفید رنگ است که به شکل پرک شده است، دمای ذوب آن ۱۳۹۰ درجه سانتی‌گراد و چگالی ۲.۱۳ گرم بر سانتی متر مکعب می‌باشد.

مشخصات و خواص شیمیایی و فیزیکی سود پرک به شکل جامد سفید رنگ و بدون بو است. نقطه ذوب سود پرک ۳۲۱ درجه سانتی گراد و نقطه جوش آن نیز ۳۸۵ درجه سانتی گراد است.

 

سدیم هیدروکسید NaOH چیست؟

هیدروکسید سدیم یک ترکیب شیمیایی معدنی است. این متعلق به گروه هیدروکسیدها است که با ماهیت قلیایی آنها مشخص می شود. یکی از مواد اولیه شیمیایی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. هیدروکسید سدیم به صورت جامد به صورت سود سوزآور و همچنین به صورت محلول به صورت سودا می آید.

 

 قیمت و خرید سود پرک یا کاستیک سودا به صورت عمده

هیدروکسید سدیم به دلیل خواص خطرناک آن، باید فقط از فروشگاه های تخصصی، مراکز توزیع و یا مستقیماً از تولید کنندگان خریداری شود. قیمت خرید سود پرک یا کاستیک سودا یا سود سوزآور از یک تولید کننده یا توزیع کننده مورد اعتماد تضمین می کند که این محصول بالاترین کیفیت را دارد. چنین تولید کننده قابل اعتمادی را می توانید با تحقیق کردن پیدا کنید.

 

 قیمت و خرید سود پرک یا کاستیک سودا به صورت عمده

 

برخی از ویژگی های سود پرک ( کاستیک سودا ) یا هیدروکسید سدیم 

سود کاستیک یا همان سود پرک، به آسانی می‌تواند رطوبت هوا را جذب کند و به همین علت، باید زمان حمل و نقل، تحت پوشش های حفاظتی لازم قرار بگیرد.

سود پرک هنگام تماس با پوست، دارای اثر خورندگی است و برای جلوگیری از اثرات سوزانندگی آن هنگام استفاده باید خیلی با احتیاط آن را مورد استفاده قرار دهید.

سود سوز آور یا سودپرک صادراتی به رنگ سفید و بدون بو است و به صورت پرک عرضه می‌شود.

سود پرک در آب بسیار محلول است. حل شدن سود پرک در آب یک فرآیند گرماده است و در اثر حل شدن در آب گرمای زیادی آزاد می کند. سدیم هیدروکسید در داخل اتانول و متانول حلالیت آن کمتر است؛ اما در اتر و محلول های غیر قطبی حل نمی شود.

ماهیت سود سوزآور معمولاً دارای قوام پودر سفید است که به صورت پولکی، کریستال یا مروارید است،  که در کارخانه تولید سود پرک در انواع مختلف تولید می شود. انواع مختلف فرم سود پرک، نتیجه کاری را که می خواهید انجام دهید را تغییر نمی دهد.

سود سوزآور را می‌توان در موارد مختلفی مانند صابون سازی، شیشه های مات، رفع انسداد زهکش ها، شمع سازی و آزمایش های شیمیایی استفاده کرد.

سود سوزآور گرمازا است، به این معنی که آنها گرما تولید می کنند و هیدروژن می دهند. هنگامی که آب داغ را به سود سوزآور اضافه می کنید، این فرآیند می تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا می تواند باعث انفجار قلیایی شود که در آن اسید می تواند در همه جا پخش شود.

سود جامد را سود پرک یا سود کاستیک پرک نام می برند. سود پرک جامد ماده ای جامد و رنگ آن سفید است که در دمای ۱۳۹۰ درجه سانتی گراد ذوب می شود و چگالی آن ۱۳٫۲ گرم بر سانتی متر مکعب است.

هیدروکسید سدیم (NaOH)، همچنین به عنوان سود سوزآور یا لیمو شناخته می شود، یک ماده بسیار متنوع است که در انواع فرآیند های تولید استفاده می شود. هیدروکسید سدیم محصول مشترک تولید کلر است.

همچنین OSHA دستورالعمل ها و محدودیت های مجاز قرار گرفتن در معرض را برای کارگران در صنایع و تأسیساتی که در آن مواد هیدروکسید سدیم استفاده می شود، تعیین کرده است. موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی اطلاعات عمومی ایمنی در مورد انتقال هیدروکسید سدیم را ارائه می دهد. FDA اجازه می دهد تا هیدروکسید سدیم به عنوان یک افزودنی غذایی در سطوح کمتر از ۱ درصد باشد.

 

خرید سودک پرک

 

کاربرد و مزایای سود پرک و هیدروکسید سدیم قیمت سودپرک

هیدروکسید سدیم برای ساخت انواع دارو ها و محصولات دارویی مانند: آسپرین، ضد انعقاد ها که می‌ توانند به جلوگیری از لخته شدن خون و دارو های کاهش دهنده کلسترول کمک کنند، استفاده می‌شود.

در بخش انرژی، از هیدروکسید سدیم برای تولید پیل سوختی کمک می گیرند. سلول های سوختی وظیفه دارند به صورت کارآمد برق را برای طیف وسیعی از کاربرد ها مانند: حمل و نقل تولید کنند.

در تاسیسات تصفیه آب شهری از هیدروکسید سدیم یا همان سود سوزآور برای کنترل اسیدیته آب و همچنین کمک به پاک شدن فلزات سنگین از آب استفاده می کنند.

از هیدروکسید سدیم برای تولید پاک کننده های اجاق گاز و صابون و همچین انواع مواد شوینده استفاده می کنند.

سفید کننده کلر  از ترکیب شدن کلر و هیدروکسید سدیم درست می شود. پاک کننده های تخلیه که حاوی هیدروکسید سدیم  هستند، چربی ها و گریس هایی را که باعث می شود لوله ها را مسدود کنند را به صابون تبدیل می کنند تا در آب حل شوند.

هیدروکسید سدیم همچنین در فرآوری مواد غذایی مانند: پخت غذا هایی مانند زیتون یا کمک به قهوه‌ای شدن چوب شور استفاده می شود و باعث می شود چوب شپر ترد شود.

از هیدروکسید سدیم برای پوست کندن گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و سایر میوه‌ هااستفاده می شود و همچنین در کنسرو کردن به عنوان یک ماده نگهدارنده‌ مواد غذایی استفاده می‌شود.

در بسیاری از  فرآیند های کاغذ سازی، چوب با محلولی حاوی سولفید سدیم و هیدروکسید سدیم تمیز می شود. این عمل باعث می شود تا هر چه بیشتر مواد ناخواسته ای که در چوب وجود دارد، حل شود و سلولز خالص آن باقی بماند که بتوانند از آن کاغذ تولید کنند.

از هیدروکسید سدیم در فرآیند بازیافت کاغذ، برای جدا کردن جوهر از الیاف کاغذ استفاده می کنند و امکان استفاده مجدد از الیاف کاغذ را فراهم می آورد.

برای تصفیه مواد خام محصولات چوبی مثل کابینت و مبلمان و همچنین در سفید کردن و تمیز کردن چوب

از هیدروکسید سدیم استفاده می شود.

از سود پرک در صنعت آلومینیوم سازی برای حل کردن سنگ معدن بوکسیت که ماده اولیه تولید آلومینیوم است، استفاده می شود.

هیدروکسید سدیم برای استخراج  آلومینا از مواد معدنی طبیعی استفاده می شود. از آلومینا در ساخت آلومینیوم و محصولات دیگری مانند: فویل، قوطی و قطعات هواپیما استفاده می کنند.

در ساختمان سازی و ساخت و ساز، از آلومینیوم در مصالحی استفاده می شود که نمای ساختمان و قاب پنجره ها را می سازد.

در صنعت نساجی برای ساخت رنگ ها، پردازش پارچه های پنبه ای و در شستشو و سفید کردن، استفاده می شود.

همچنین در  تمیز کردن و پردازش فلزات، پوشش اکسید، آبکاری و استخراج الکترولیتی از هیدروکسید سدیم استفاده می شود.

تولید الیاف در فرآیند ویسکوز در دو مرحله نیازمند سود پرک یا سود سوزآور است. سلولز برای استحکام بیشتر و براقی و در نهایت تولید سلولز قلیایی توسط سود مایع مورد فراوری قرار می‌گیرد، بعد از آن سلولز به دست آمده برای تولید ماده ویسکوز که برای اکسترود کردن الیاف ابریشم مصنوعی مصرف می‌شود در سود پرک مایع رقیق حل می شود.

هیدروکسید سدیم در بسیاری از  فرآیندهای صنعتی و تولیدی دیگر استفاده می شود.

 

کاربرد و مزایای سود پرک و هیدروکسید سدیم

 

بسته بندی سود پرک یا کاستیک سودا قیمت سود پرک

سودپرک یا سود سوزآور صادراتی یکی از پرمصرف ترین مواد شیمیایی در کشور و دنیا است که در کیسه های دو لایه و لمینت دار دو جداره که جنس آن از پلی اتیلن و همچنین پلی پروپیلن است در وزن ۲۵ کیلوگرم بسته بندی می شوند. در بسته بندی سودپرک صادراتی توجه ویژه ای به کیفیت و نوع بسته بندی می شود.

با توجه به سفارش خریداران، فروش سود پرک در کیسه‌های ۲۵ کیلوگرمی دو جداره، پالت و جامبوبگ یک تنی بسته بندی و عرضه می شود. علاوه بر این بسته بندی در بشکه های ۲۵ کیلوگرمی نیز انجام می شود.

سود جامد پرک به عنوان یک چربی گیر صنعتی قوی برای کارخانه ها کشور محسوب می شود. همچنین سود پرک موجب انحلال پذیری چربی در سطوح فلزی، کف و در هر سطحی می شود که در اصطلاح شیمیایی به آن صابونی شدن می گویند. و همچنین اصطلاح شیمیایی عامیانه آن لوله بازکن است.

آبپوش های هیدروکسید سدیم بسیار شناخته شده اند و محلول قلیایی قوی در آب پدید می‌آورد، یعنی در آب به طور کامل به یون های تشکیل دهنده اش (+Na و -OH) تفکیک می شود و به عنوان یک باز قوی، یکی از مواد شیمیایی صنعتی بسیار مهم به شمار می رود.

 

کاربرد سود پرک در صنعت قیمت خرید سود پرک یا کاستیک سودا

هیدروکسید سدیم یک پایه قوی محبوب در صنعت است که در کارخانه تولید سود پرک تهیه و تولید می شود. این مواد شیمیایی کاربرد های زیادی دارد که در زیر به برخی از آنها می پردازیم.

هیدروکسید سدیم برای تولید نمک های سدیم و همچنین مواد شوینده، تنظیم pH استفاده می شود.

برای زیادکردن قلیایی مخلوط و همچنین خنثی کردن اسید ها بسیار مناسب است.

کاربرد سود پرک در تست اسپری نمک است که در آن pH باید تنظیم شود. کاربرد هیدروکسید سدیم همراه با اسید کلریدریک در متعادل کردن pH استفاده می شوند. نمک NaCl، عامل خورنده ای است که در آزمایش پاشش نمک همراه با pH خنثی استاندارد استفاده می شود.

با هیدروکسید سدیم می توان نفت خام که بی کیفیت است تصفیه کرد تا ناخالصی های گوگردی نفت را در یک فرآیند که به آن شستشوی سوزاننده می گویند، حذف کند.

سود پرک تولید شده در کارخانه تولید سود پرک برای ساخت صابون و مواد شوینده استفاده می شود. هیدروکسید سدیم بیشتر از هیدروکسید پتاسیم استفاده می شود زیرا ارزان تر است و مقدار کمتری مورد نیاز است.

به عنوان پاک کننده های تخلیه که حاوی هیدروکسید سدیم هستند، چربی ها و گریس هایی را که می توانند لوله ها را مسدود کنند به صابون تبدیل می کنند که در آب حل می شود.

برای ساخت الیاف نساجی مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.

در ساخت کاغذ نیز استفاده می شود. حدود ۵۶ درصد از هیدروکسید سدیم تولید شده توسط صنعت استفاده می شود که ۲۵ درصد آن در صنعت کاغذ استفاده می شود.

در گریس زدایی فلزات، پالایش روغن و ساخت رنگ و سفید کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای غذایی هیدروکسید سدیم شامل شستن یا لایه برداری شیمیایی میوه ها و سبزیجات ، فرآوری شکلات و کاکائو ، تولید رنگ کارامل ، جوشاندن مرغ ، فرآوری نوشابه و غلیظ کردن بستنی است. زیتون ها نیز اغلب در هیدروکسید سدیم برای نرم شدن خیس می شوند.

بیشتر  قالیشویی ها امروزه سودپرک را جایگزین شامپو و پودر شوینده کرده اند.

از دیگر کاربرد سود پرک تولید شده در کارخانه تولید سود پرک می توان به کاربرد آن در صنایع تولید سرامیک ،تصفیه روغن ،تولید الکل، چرم سازی، درست کردن مربا، تلخی گیری زیتون، دارو سازی، لوله بازکن، شستشوی مخازن و ماشین آلات و … اشاره کرد.

 

کارخانه تولیدکننده سود پرک و سود مایع قیمت و خرید سود پرک کاستیک سودا

روش تولید سود پرک در  کارخانه تولید سود پرک در کشور به چند روش است.

تقریباً ۹۹٫۵ درصد سود سوزآور در سراسر جهان از طریق فرآیند سنتی کلر قلیایی تولید می شود که به طور همزمان کلر و گاز هیدروژن تولید می کند. طیف گسترده‌تر فناوری‌های تولید سوزاننده شامل فرآیند غشای کلر قلیایی، فرآیند دیافراگم کلر قلیایی، الکترودیالیز غشایی دوقطبی (EDBM) و الکتروسنتز مستقیم (DE) است. هر دو فرآیند کلر قلیایی علاوه بر NaOH، H ۲ و Cl ۲ تولید می کنند، در حالی که EDBM و DE علاوه بر NaOH، HCl تولید می کنند. بر اساس این واکنش‌ های اساسی، همه روش‌ها می‌توانند همان مقدار NaOH را به ازای هر کیلوگرم ۷ درصد وزنی بر وزن نمک نمک تولید کنند.

 

روش تولید سود پرک قیمت  خرید سود پرک یا کاستیک سودا

هیدروکسید سدیم در واقع از سود پرک مایع ساخته می شود. در این روش از فناوری غشای سلولی استفاده می شود. سود کاستیک جامد تولید شده در این روش دارای بهترین کیفیت بوده و عاری از آلاینده هایی مانند فلزات سنگین می باشد. محصول این فرآیند بسیار جاذب رطوبت و محلول در آب بوده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

خلوص این محصول حداقل ۹۹ درصد است. هیدروکسید سدیم جامد معمولاً در کیسه های پلی اتیلن یا پلی پروپیلن (PP / PE) با وزن استاندارد ۲۵ کیلوگرم بسته بندی می شود.

تقریباً بیشترین مقدار سود سوزآور از طریق الکترولیز محلول کلرید سدیم تولید می شود.

در روش الکترولیز از یکی از سه نوع سلول الکتروشیمیایی جیوه ای، سلول دیافراگمی و سلول های غشایی استفاده می شود. فرآیند الکترولیز به طور کلی ۲٫۲۵ تن سود سوزآور ۵۰ درصد در هر تن کلر تولید می کند.

الکترولیز سلول جیوه

در سلول جیوه، یون های سدیم و کلرید به ترتیب به صورت یون های آمالگام سدیم جیوه و کلر تخلیه می شوند. آمالگام به یک محفظه (محفظه) کاملا مجزا منتقل می شود و در آنجا با آب واکنش می دهد. در انتها با تولید محلولی از هیدروکسید سدیم و گاز هیدروژن به نتیجه می رسد.

الکترولیز سلول دیافراگمی

سلول دیافراگم معمولاً از آزبست ساخته شده است. در این سلول، جریان آب نمک از آند به کاتد رخ می دهد که فضای گاز کلر و هیدروژن را از طریق یک دیافراگم جدا می کند.

با تخلیه یون های هیدروژن، یون های هیدروکسید با یون های سدیم محلول در محفظه کاتد جمع شده و هیدروکسید سدیم (سودا) تولید می کنند.

با جریان مایع از یک محفظه به محفظه دیگر، از مهاجرت برگشت پذیر یون های هیدروکسید از کاتد به آند جلوگیری می شود.

الکترولیز سلول غشایی

در فرآیند غشایی، برای تولید سود سوزآور ایرانی، غشای تبادل یونی به عنوان سدی در برابر جریان های گاز و مایع عمل می کند و تنها به یون های سدیم از هر دو محفظه اجازه عبور را می دهد.

یون های سدیم هیدراته از غشا عبور می کنند و هیدروکسید سدیم در کاتدی که هیدروژن از آن آزاد می شود تولید می شود.

گاز کلر در آند آزاد می شود. در این روش غشا یک کوپلیمر تترا فلوئورواتیلن یا مونومر فلوئور مشابه است.

 

چگونه از سود پرک یا سود سوزآور استفاده می کنید؟

سود سوزآور در تماس مستقیم یک ماده خطرناک است. بنابراین، هنگام استفاده از آن، باید اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید و هشدارهای روی بسته بندی یا برگه اطلاعات ایمنی را رعایت کنید.

 

اثرات مضر هیدروکسید سدیم چیست؟

هیدروکسید سدیم یک ماده بالقوه خطرناک است. اگر پوست تان آن را لمس کند، اگر آن را بنوشید یا نفس بکشید، می تواند به شما آسیب برساند. خوردن یا نوشیدن هیدروکسید سدیم می تواند باعث سوختگی شدید و استفراغ فوری، حالت تهوع، اسهال یا درد قفسه سینه و معده و همچنین مشکلات بلع شود. آسیب به دهان، گلو و معده حتمی است.

اثرات مضر هیدروکسید سدیم به عوامل مختلفی از جمله غلظت هیدروکسید سدیم، مدت زمان قرار گرفتن در معرض آن و اینکه آیا آن را لمس کرده اید، آن را نوشیده اید یا استنشاق کرده اید بستگی دارد. تماس با غلظت های بسیار بالای هیدروکسید سدیم می تواند باعث سوختگی شدید چشم ها، پوست، سیستم گوارشی یا ریه ها شود که منجر به آسیب دائمی یا مرگ می شود.

ما در این مقاله تلاش کردیم تمام اطلاعات لازم درباره سود پرک و همچنین سدیم هیدروکسید را با شما به اشتراک بگذاریم امیدواریم سودمند بوده باشیم.